Själva namnet Forensic Architecture betecknar också det akademiska fält som utvecklats och kontinuerligt utvecklas på Goldsmiths University, där gruppen har sin bas. Det hänvisar till produktionen av arkitektoniska bevis kopplat till byggnader, urbana miljöer och händelser inom legala och politiska processer. Den 13 samt 15 oktober presenteras fyra av Forensic Architectures undersökningar på biografen Zita i Stockholm. Filmerna som visas är The Left-to-Die Boat, Drone Strike in Miranshah, Triple-Chaser och Torture in Saydnaya Prison.
The Left-to-Die Boat kartlägger en händelse då en liten gummibåt i sjönöd, trots upprepade nödsignaler och interaktioner med olika militära instanser, lämnades att driva omkring på medelhavet i 14 dagar. Endast nio av människorna ombord överlevde. Genom deras vittnesmål i kombination med väderdata, satellitbilder och fotografier av militära fartyg, skapas en skakande och detaljerad redogörelse av händelseförloppet, som också använts som underlag för flera rättsliga processer.
Det är ovanligt att bilder och videodokumentation av drönarattacker tar sig ut utanför de tidigare federalt kontrollerade stamområdena i nordvästra Pakistan. Drone Strike in Miranshah utgår ifrån ett sällsynt undantag – en utsmugglad mobilfilm. Forensic Architecture lyckas genom att analysera dokumenterade skador inne i byggnaden som träffats, dra slutsaster kring vilken typ av missil som använts och varifrån den avfyrats. Filmen uppmanar också till reflektion kring omständigheterna under vilka bilder produceras och distribueras samt kring relationerna mellan det avbildade, den som avbildar och betraktaren av dessa bilder.
Som svar på en inbjudan om att delta i Whitneybiennalen 2019 genomförde Forensic Architecture det uppmärksammade projektet Triple-Chaser, där man skapade en maskininlärningsmodell för att identifiera tårgasgranaten ”Triple-Chaser” i miljontals bilder på internet. Bolaget som tillverkar granaten ägdes av Whitneymuseets vice styrelseordförande, han tvingades senare lämna sin post som ett resultat av debatten kring museets finansiering och styre. Inom ramen för projektet utvecklades också computer vision-modeller som kan användas av människorättsaktivister för att utkräva ansvar från vapentillverkande företag.
Torture in Saydnaya Prison kartlägger övergrepp i ett av Syriens mest ökända fängelser, med hjälp av vittnesmål från fem överlevare. Eftersom journalister inte får besöka fängelset, och det heller inte finns några bilder därifrån, använder Forensic Architecture sig av akustiska modeller för att hjälpa vittnena att återskapa fängelsets arkitektur. Projektet genomfördes tillsammans med Amnesty International, som en del av en kampanj för att tillåta oberoende observatörer i syriska fängelser.